Doi tineri botezaţi de acelaşi naş… nu se pot căsători împreună


10155119_956987757679011_4334171083461505744_n

Sărut mâna părinte. Am o nelămurire în privinţa rudeniilor spirituale…. Naşa mea de botez m-a botezat pe mine şi pe prietena mea, există impediment la căsătorie din punct de vedere canonic. Unii preoţi mi-au zis că se poate, alţii nu. Vă rog să mă lămuriţi.

-Dacă pe dumneavoastră şi pe prietena v-au botezat acelaşi naş, amândoi sunteţi în gradul 1 cu naşul, şi în gradul 2 unul cu celălalt, respectiv dumneavoastră cu prietena, sunteţi fraţi spirituali, pentru că aveţi acelaşi părinte spiritual. Până la gradul 4 de rudenie spirituală nu se pot căsători, este impiediment la căsătorie. Aşa că trebuie să treceţi de la stadiul prieteniei cu perspectivă de căsătorie, într-o altă dimensiune, respectiv cea de fraţi, cu respectul ce se cuvine.
Chiar dacă nu ar preciza canonul expres cine sunt socotiţi fraţi, prin cea de a doua naştere care este Botezul, m-aş duce cu gândul la cel ce săvârşeşte naşterea în calitate de părinte duhovnicesc sau spiritual.
Toţi copiii duhovniceşti ai naşului, sunt fraţi. Naşul devine părinte duhovnicesc pentru toţi pe care i-a botezat şi toţi sunt fiii lui duhovniceşti. Raţional şi duhovnicesc spunem că toţi fiii unui părinte duhovnicesc sunt fraţi, ce au fost renăscuţi de acelaşi părinte (naş), aşa cum raţional şi duhovnicesc este şi în cazul fiilor trupeşti a unui părinte, toţi copiii lui sunt fraţi, născuţi din acelaşi părinte.
Tot raţional şi duhovnicesc, considerăm că, toţi cei renăscuţi duhovniceşte (botezaţi) de un părinte intră sub incedenţa gradelor de rudenie cu părintele (naşul), respectiv de relaţia tată-fiu. Dacă dumneata şi prietena dumitale şi oricare, care sunteţi fiii aceluiaşi tată, între dvs n-a intervenit nici o relaţie de rudenie? Nu sunteţi fraţi? Suntem, pentru că dacă nu am fi, Botezul, nu ar mai produce efecte de rudenie. Este greşit să considerăm că gradele de rudenie prin Botez se stabilesc numai între cel botezat şi copiii trupeşti ai naşului. Copiii naşului sunt fii trupeşti ai acestuia, tot la fel de bine şi finii naşului sunt fii duhovniceşti ai aestuia şi toţi laolaltă sunt fraţi.
Dacă gradele de rudenie merg a fi socotite şi pentru cel ce este adoptat (înfiat) de un părinte care nu este nici duhovnicesc şi nici trupesc legat ca rudenie de părintele care îl înfiază, el devine fiu al părintelui adoptiv şi frate al copiilor acestuia prin însuşi actul adopţiei, care nu este decât un act legal prin judecatorie şi se face de către preot o rugăciune pentru înfiere, care, nu are valoare de taină ca Sfântul Botez ci este o ierurgie, oare nu sunt mai presus efectele unei Sfinte Taine, cea a Sfântului Botez care este socotită a fi o naştere? Nu?
„Cine nu se va naşte din apă şi din Duh nu va intra în Împărăţia lui Dumnezeu” [58].
Deci, Botezul este o naştere duhovnicească.

*

Vedeţi că Părintele Ilarion Argatu face referire foarte clară chiar pe subiect, în cartea „Ne vorbeşte Părintele Ilarion Argatu„ în capitolul: „CĂSĂTORIA TINERILOR CARE AU ACELAŞI NAŞ” [59] redau textul:
-„Pr. Ioan: Se pot căsători între ei, copiii din diferite familii, dar, care au acelaşi naş de botez ?
-Pr. Ilarion: Nu, nu se pot căsători doi tineri care au acelaşi naş de botez, deoarece se consideră fraţi spirituali având acelaşi părinte spiritual. Chiar dacă nu sunt rudenii de sânge, dar sunt rudenii spirituale. Prin naş s-a stabilit gradul II de rudenie între cei doi tineri, naşul fiind în gradul I cu fiecare dintre ei. ”


[58].- Ioan 3,5.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s