Este bine să plcăm în timpul Sfintei Liturghii?


laIerihon3a      

Părintele Ilarion Argatu spunea:
“cine nu vine la Sfânta Liturghie de la binecuvântarea de început şi nu stă până la sfârşit, ca să ia Sfânta Anaforă, degeaba a stat, pentru că, ieşind din Sfânta Biserica, înainte de terminarea Sfântei Liturghii, se păgubeşte de primirea harului”.
Nu se iese afară şi nu se pleacă acasă, sub nici un motiv, de la binecuvântarea de început şi până la apolisul de încheiere, când trebuie să se ia Sfânta Anaforă.


Sfânta Litughie este o rugăciune în comun, este cea mai înălţătoare şi puternică rugăciune. Atunci când te rogi, trebuie să spui rugăciunea de la început şi până la sfârşitul ei cu luare aminte, altfel nu îţi este de folos şi nu se înalţă rugăciunea ta la Cer. Spunea Părintele Ilarion: „Dumnezeu nu primeşte de la noi jumătăţi de măsură”. Dumnezeu nu a făcut nimic pe jumătate, ci toate le-a făcut întregi şi bune. Aşa doreşte şi de la noi când îi oferim ceva, să fie pe deplin şi nu pe bucăţi. O rugăciune, un post, o milostenie, o faptă bună, să fie pe deplin făcute cu toată dragostea şi cu toată fiinţa noastră.


Atunci când ne rugăm fie acasă, fie la Biserică, vine un vrăjmaş să întrerupă şi să fragmenteze rugăciunea noastră, dându-ne mulţumirea de sine, ca şi cum i-am spune lui Dumnezeu să se mulţumească cu cât i-am oferit.


Venind la jumătatea Sfântei Liturghii şi plecând după rugăciunea „Tatăl nostru”, ne dă mulţumirea de sine că am fost la Biserică în duminica aceea şi falsa părere că ne-am făcut datoria atât cât am putut, ca să ne împăcăm conştiinţa. Întotdeauna suntem ispitiţi să ne dezvinovăţim cu neputinţa. Dorim ca Dumnezeu să vadă neputinţa noastră. Dumnezeu vede neputinţa fiecăruia dintre noi, dar să nu ne amăgim că L-am păcălit, pentru că ne va măsura neputinţa cu străduinţa. Dumnezeu nu se uită la prezenţa noastră în Sfânta Biserică, ci la participarea noastră efectivă şi afectivă la rugăciunea Sfintei Liturghii.


Dumnezeu nu ne numără când participăm la Sfânta Liturghie, ci ne cântăreşte: dragostea cu care am venit, evlavia cu care ne rugăm, aprinderea inimii când Îl lăudăm, curăţia inimii când ne împărtăşim sau luăm Sfânta Anaforă, râvna cu care îngenunchem, gândul pe care-l înălţăm şi-L căutăm în Înaltul Cerului pe Dumnezeu Cel Jertfit, vede grijile pe care nu le-am lepădat la uşa Bisericii, smerenia din cugetul şi trupul nostru, cât de uşurat şi curăţit de păcate ne este sufletul, cât de iertaţi şi împăcaţi suntem cu aproapele, priveşte unde a căzut sămânţa Sfântei Evanghelii ce s-a citit, cât de mult bagaj am luat să ducem cu noi acasă din cuvântul preotului, dacă am răspuns chemării: „Luaţi mâncaţi, acesta este Trupul Meu…. luaţi şi beţi, acesta este Sângele Meu…” [21], prin primirea Sfintei Împărtăşanii sau a Sfintei Anafore.


Dacă nu ne împărtăşim, ori nu luăm Sfânta Anaforă, Sfânta Liturghie pentru noi nu are finalitate şi nici lucrare. Înseamnă că ne-am dus numai ca nişte spectatori la Jertfa Cea Nesângeroasă a Mântuitorului de pe Sfânta Masă, nu am intrat în comuniune cu El. Asemănâdu-ne cu fariseii ce priveau de pe margini Răstignirea Mântuitorului.


Se ştie că dacă ar fi să ia foc Biserica şi să ardă în timpul Sfintei Litughii, nimeni nu părăseşte Sfânta Litughie. În timpul Sfintei Liturghii nimeni nu iese afară şi nu părăseşte Biserica. Sunt mărturii istorice, urme de neclintit ale credinţei strămoşilor noştri, când au ars bisericile cu tot cu credincioşi în ele, pentru că nu au vrut să plece, să se salveze trupeşte de la focul cel material şi mistuitor, pentru a nu avea parte de focul cel nemistuitor şi veşnic, izbăvind sufletele prin Jertfa Mântuitorului nostru Iisus Hristos, la care au participat în mod jertfelnic.
__________________
[21]- Marcu 14,22-23.

Lasă un răspuns

