CUM ESTE CORECT SA SPUNEM: PANTECE SAU SAN…. ?


In Biblia editata de Biserica Catolica s-a inlocuit „pantecele” cu „sanul”, ca loc al Zamislirii si Nasterii Mantuitorului, in care, dupa randuiala firii omenesti, toti oamenii se salasluiesc inainte de a se naste, din considerente de decenta si „ofensa” ce i se poate aduce lui Dumnezeu.
Au considerat ca nu este decent sa se vorbeasca de pantece ca loc de salasluire prenatala asa ca pentru toti oamenii.
Si ce au facut prin aceasta schimbare de termen?:
1.-In primul rand au tagaduit locul zamislirii normale a  Fiului Omului, considerand ca acest loc aduce un fel de jignire, impietate sau ofensa, pentru Fiul lui Dumnezeu. Maintuitorul prin cele doua nasteri: naşterea din veci din Tatal si naşterea in timp din Sfanta Fecioara Maria, îi conferă o dublă filiaţie cea de Fiu al lui Dumnezeu si Fiul al Omului. Daca ar fi sa vorbim de ofensa adusă lui Dumnezeu, consider ca tocmai schimbarea termenului de „pantece” cu cel de „san” este o ofensă adusa atat lui Dumnezeu cel Intrupat cat si Sfintei Fecioarei Maria. Sfanta Fecioara Maria  este considerata un Vas curat si Sfant ales de Dumnezeu din care sa se intrupeze, mai ales pantecele ei cel pururea fecioresc.
2.- Prin zamislirea naturala si cea supranaturala a Mantuitorului in pantecele Sfintei Fecioarei Maria ne intareste credinta in nasterea naturala a Fiului Omului, ca Om adevarat dar fara de pacat. Ceea ce catolicii considera, la fel de ofensator la adresa Fiului lui Dumnezeu si atunci folosesc acest termen de „san” sau „sanuri” care presupune a fi si „pantecele” dar fara sa-l spuna.
Fiind un termen evaziv ca loc apropiat de cel adevarat , poate crea confuzii si interpretari. Una din interpretari este la „Nasterea supranaturala” a Mantuitorului dusa la o extrema periculoasa ce o exclude pe cea naturala.
In contextul ortodox prin „nastere supranaturala” se inteleg; zamislire de la Duhul Cel Sfant, lipsa de pacat, lipsa de dureri ale Maicii Domnului la nastere si nestricarea fecioriei Maicii Domnului, supranaturalul devenind o Taina a lui Dumnezeu numita TAINA INTRUPARII, prin care se biruiesc  randuielile omenesti, dar locul zamislirii si a nasterii sunt cele naturale si obisnuite firii omenesti. Nasterea supranaturala nu presupune suprimarea sau excluderea celei naturale ca loc sau spatiu si timp.
Daca Zamislirea si Nasterea Mantuitorului nu ar fi avut loc in locul obisnuit nasterii  omului ar fi fost lesne de tagaduit  Intruparea Mantuitorului sau a existentei Firii omenesti in Fiul Omului, ceea ce ar fi anulat actul de Rascumparare savarsit de Mântuitorul.
3.- Considera Biserica Catolică „pantecele” loc de impietate pentru zamislirea si nasterea Mantuitorului, dar nu considera ca este ‘jignire, impietate si ofensa” adusa lui Dumnezeu atunci cand invata si indeamna femeile la timpul necuratiei lor de a intra si a intina Locasul cel Sfant; nu considera o ofensa adusa lui Dumnezeu prin a indemna sa se impartaseasca doar cu Trupul asa cum apuca fiecare fara sa tina cont de starea de pietate, cainta si curatie sufleteasca; nu considera impietate si ofensa amestecarea lui Hristos cu pacatele lucratoare in om; nu considera ofensa adusa cand se indeamna la calcare cu buna stiinta a poruncilor lui Dumnezeu; nu considera ofensa adusa lui Dumnezeu schisma si ereziile persistente ca atac la Adevarul de Credinta revelat de Dumnezeu, etc.
Pr Ioan

Anunțuri

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s